Syksyä ja vauvatarvikehankintoja miettiessäni tulin pohtineeksi meidän sisarusrattaita, jotka ovat palvelleet meillä jo kolme vuotta. Enpä ole tainnut tulla kirjoittaneeksi tuplarattaista koskaan, joten teenpä sen nyt.
K
olme vuotta sitten mainitsinkin, että päädyttiin ostamaan sisarusrattaiksi Baby Joggerin City Selectit. Ikäeroa isoimman ja seuraavan välillä on 2v1kk, esikoinen ei ollut innokkain kävelijä ja tarvitsi myös päiväunipaikan rattaista.
Tuolloin isoimmat kriteerit olivat muunneltavuus, hissittömyys, iso tavarakori, ahtaaseen eteiseen mahtuminen ja istuinten tilavuus ja painoraja (20kg/istuin). Postauksen lopusta löytyy myös pohdintaa tuplarattaista, joita meille ei valittu. Onneksi tupliakin on olemassa niin paljon nykyään, että löytyy tosi erilaisiin tarpeisiin :)
Tuplarattaat ostettiin Tori.fi:stä käytettynä. Vauvaa odotellessa työntelin niillä esikoista, vauvan syntyessä laitettiin vain lisäksi se vaunukoppa kiinni ja jatkettiin menemistä.
Riippuen päivän suunnitelmista, rattaissa oli kiinnitettynä vaunukoppa vauvaa varten ja seisomalauta esikoiselle. Jos oltiin koko päivän reissussa, tai useamman päivän junareissussa, on myös esikoiselle ollut aina istuin mukana. Ja se on ollut kyllä kätevää. Kuten meillä kriteereissäkin oli, niin monikäyttöisyys on osoittautunut arvostettavaksi ominaisuudeksi. Ja se, että rattaisiin saa laitettua överipaljon tavaraa mukaan. Tämän voi huomata vaikka noista junareissukuvien pakkaamisista :D
|
Ekoja junareissuja kolmestaan kahden lapsen kanssa. Tuolloin en vielä ollut hoksannut,
että hoitolaukun saa kätevästi kiinnitettyä ylimmän istuimen/kopan alapuolelle, rattaiden runkoon. |
|
Reissussa unia on jatkettu usein näinkin, kantamalla pelkkä ratasistuin sisälle :) |
|
Parasta aikaa, kun molemmat lapset nukkuivat päikkäreitä. Esikoinen nukkui 4,5-vuotiaaksi asti,
joten onnekkaan pitkään sain pitää omat hetkeni päiväuniaikaan. |
|
Baby Joggerin City Selectien kokoontumisajot :) Tavarakoriin mahtuu paljon tavaraa silloinkin, kun molemmat istuimet
ovat paikallaan. Yhdellä istuimella alle menee heittämällä tavaroiden sekaan myös potkupyörä! |
Vaunukopasta ratasistuimeen
Joskus vauvan ollessa puolen vuoden ikäinen, koppa vaihdettiin ratasistuimeen. Vaunukoppa ei ole tilavin (jos vertaa vaikkapa Emmaljungien jättimäisiin vaunukoppiin), mutta meillä se ei ole haitannut, koska vauva olisi tullut muutenkin siirrettyä ratasistuimeen noihin aikoihin. Ja koska kuppi-istuimet, vauvan saa tosi hyvin istumaan vaikka puolimakuullekin.
Vielä viime talveen asti molemmat ratasistuimet olivat välillä yhtä aikaa käytössä. Isompaa en toki enää ympäriinsä ole työnnellyt pitkiin aikoihin, mutta päikkäriaikoihin hän on päässyt kyytiin unille. Ja itse olen saanut samalla omaa aikaa kaupungilla, tai muilla menoillamme, kun molemmat lapset ovat nukkuneet. Oli muuten aika ihana, ja harvinaisen pitkä vaihe meillä tuo, kun molemmat lapset nukkuivat päikkäreitä.
|
Kevyin lapsi keulaan, näin saa myös kevyimmän työntötuntuman. Rattaat ovat tukevat, eivät keiku tai uhkaa kaatua, vaikka
ylin istuja poistuisikin rattaista. |
|
Välillä näninkin perin, serkku kyydissä, vauva rengasliinassa :) Ratasistuimia saa säädettyä isommaksi, niin jalkatukea
kuin kuomun korkeutta. Tässä ylin istuin on vauvan kokoon säädettynä. |
Eturenkaiden kanssa oli alkuun jotain tasapainotusongelmaa (heh, sen siitä saa kun ostaa käytettynä..), kovaa kävellessä eturenkaat alkoivat väpättää mahdottomasti, ja hidastivat kulkua. Yleensä ei tule lasten kanssa kovin kovaa ravattua, mutta kyllä se silti välillä häiritsi (eli bussiin juostessa).
Lastenvaunuryhmää selaillessa löysin kuitenkin vinkin, millä siitä päästiin. Pieni O-rengas laitetaan renkaan ja rungon väliin korjaamaan tasapainoa. Joissakin tuplarattaissa, tai muuten vaan kääntyvissä eturenkaissa voi kuulemma välillä olla tuollaista pulmaa. Halpa, helppo, mutta mullistava vinkki :) Sen jälkeen eivät ole renkaat väpättäneet.
Pitkät rattaat=raskaat työntää?
Joidenkin mielestä Baby Joggerin City Selectit ovat raskaat työntää, mutta se taitaa olla aika lailla tottumuskysymys. Jousitusta edessä tai ilmakumirenkaitahan niissä ei ole, vaan renkaat ovat täyskumia. Työntämiseen vaikuttaa paljolti sekin, kuinka painava lapsi on rattaiden keulassa. Siihen olen itse yleensä laittanut kevyemmän istujan, se helpottaa ohjailtavuutta. Ja lisäksi bussiin/isojen kynnysten/rotvallien yli mennessä tuupataan jalalla rattaiden ala-akselista, niin saadaan vipuvoimaa, eikä rattaiden keulaa tarvitse saada nousemaan käsivoimilla.
Mitkään umpihanki/parikymmentä senttiä loskaa/kapea metsäpolku -rattaat nämä eivät ole, nimi City Select tosin kertoo jo jotain siitä. Meillä nämä ovat olleet tosi toimivat. Tavallisessa, auratussa lumisäässä kulkevat ihan loistavasti, kuten myös hiekkatielläkin.
Jos asuttaisiin maaseudulla, en valitsisi näitä tuplarattaita. Sillon varmaan tulisi valittua jotkut järeämmät, leveät rattaat, jättikokoisilla ilmakumirenkailla. Kaupunki- ja taajamakäyttöön valitsisin todennäköisesti edelleenkin nämä.
Meillä oli aikaisemmin näiden kanssa yhtä aikaa käytössä muitakin rattaita, mutta tarpeiden ja tilanteiden muuttuessa niistä on luovuttu (oikeasti tilanpuutteen takia. Jos olisi loputtomasti tilaa, olisi ihanaa kun olisi paljon erilaisia rattaita. Tai näin ajattelee materialisti-puoleni :D)
City Selecteillä ja
matkarattailla on menty ja pärjätty ihan hyvin. Matkikset on meillä oleelliset, kun ollaan toisinaan viikkokin reissussa,
ja mukana saattaa olla myös teltta, makuupussit, telttapatjat ja muuta tavaraa. Tai sitten käydään
roadtripillä muuten vaan.
|
Kyllä, meillä on välillä ollut ihan järkyttävä määrä tavaraa, jos ollaan lähdetty useamman yön reissuun junalla :D Etenkin
vauva-aikoihin tavaraa oli, kun raahasi vaipoista ja harsoista lähtien. Unohtamatta junaeväitä ja -viihdykettä. |
Sisarusrattaiden valinta silloin kolme vuotta sitten kulki suunnilleen tätä rataa:
Ei monien hehkuttamia kapeita, vierekkäisiä Mountain Buggy Duetteja, koska en uskonut niiden pitkäikäisyyteen ahtaiden istuinten vuoksi. Plus että kasvot menosuuntaan ilman vaunukoppaa tai face-to-face -istuinta. Ja ei olisi mahtunut säilyttää eteisessä, heh. Lisäksi tuntuvat vähän rimpuloiltakin.
Leveys sulki pois kaikki vierekkäiset rattaat, joita ei saa muutettua yksikkörattaiksi. Olisihan sitten ollut myös Bugaboon Donkey Duot, joita saa muutettua myös ykkösiksi, mutta niissä on hintaa usein tosi paljon vielä käytettynäkin, eikä niiden jämäryys ja muukaan vakuuttanut. Ja niiden muuttaminen tuplista ykkösiksi ei käy lennossa.
Phil&Tedsit, Britax B-Dualit/B-Readyt, Carena Smögenit ja muut vastaavan malliset. Sinällään kätevän oloiset, mutta toinen lapsi on vähän supussa toisen alla, ja lisäksi vie vielä suuren osan rattaiden tavaratilasta. Meidän juna- yms reissuilla tavarakorin tilavuus on oleellinen :)
Emmaljungan Super Vikingit/nxt90 sisaristuimella. Näiden ajattelin olevan potentiaalisen oloiset, mutta tuplarattaina näissä on suositus vaan 15kg/istuin ja keulassa istuja on vähän ahtaan näköisesti. JA toisen istuimen asennot ovat tosi rajattuja. Lisäksi käytettynä näissäkin hintaa vielä omaan makuun vähän liikaa. Toki ovat laaturattaat, mutta silti.
Silloin 2017 ei ollut Suomessa myynnissä vielä ihan hurjasti näitä Baby Joggerin City Selectien näköisiä kokoonpanoja, joissa istuimet eivät ole täysin peräkkäin mutta eivät päällekkäinkään. Limittäin? Muutamaa halpisversiota muistan silloinkin olleen, Beemoota ainakin, ehkä Petite Cherien tupliakin oli jo silloin?
Lähivuosina on tullut hurjasti valikoimaa tämän mallisiin rattaisiin, mm. Uppababy Vistat, Thule Sleekit, ABC Designin tuplat ainakin. Noista Uppababyt on tavallaan ihan kiinnostavan oloiset.
|
Kyllä, kaiken tämän saa mahtumaan näihin tupliin :D Todellakin reissurattaat! |
Lyhyesti vielä, plussaa näissä Baby Joggerin City Selecteissä on nopea muunneltavuus, se 20kg/istuin painoraja, laatu, se että istuimet saa miten perin vain, mahtuu busseihin, valtava tavarakori. Miinusta siitä, etteivät ole umpihankivaunut :D
Näköjään tähän hätään ei löytynyt kuvaa näistä ykkösversioina, mutta ovat omaan silmään ihan mukavan näköiset tavallisina rattainakin, ilman sisaristuinta. Luulenpa, että nyt kun kolmas lapsi syntyy, kolmen vuodeen ikäerolla sisaristuinta ei niin paljon enää tarvita, mutta varmasti edelleen päiväreissuilla tai yön yli kestävillä junareissuilla ainakin :)
Millaisin kriteerein teillä on valittu tuplarattaita?
Kurkkaa myös